ORA DE ISTORIE
Historia magistra vitae

Manipulare și propagandă. Omul nou. Consecințe

Manipulare și propagandă

  • 1948: a fost declanșată prima ”revoluție culturală”, având la bază modelul stalinist -> s-a urmărit introducerea ideologiei comuniste și suprimarea valorilor culturale naționale
  • aprilie 1964: ”Declarația PMR” -> a fost declanșată a doua revoluție culturală -> se urmărea revenirea la valorile naționale
  • tipuri de propagandă: serbări, manifestări artistice, spectacole omagiale, literatură dedicată lui Nicolae Ceaușescu, programe de televiziune cenzurate
  • căi de difuzare a propagandei: școală, presă, televiziune
  • s-a creat un adevărat mit în jurul soților Ceaușescu
    • li s-au falsificat biografiile
    • a fost falsificată istoria națională pentru a arăta că Nicolae Ceaușescu era descendentul marilor conducători ai românilor
    • Nicolae Ceaușescu, din postura de conducător al partidului, era exemplul viu de ”om nou”
    • Elena Ceaușescu, din postura de soție a conducătorului partidului”, devenea modelul ideal pentru orice femeie
      • conform propagandei, ea era ”academician, doctor, inginer, savant de renume mondial”, deși terminase doar patru clase

Omul nou

  • reprezenta idealul ideologiei comuniste
  • trăsături: comunist devotat, harnic, muncitor, disciplinat, supus
    • omul nou trebuia să-i urască pe moșieri, burghezi și chiaburi
    • omul nou trebuia să nu aibă sentimente religioase
  • la grădiniță, copiii deveneau ”șoimi ai patriei”
  • la școală, elevii deveneau pionieri
  • tinerii erau primiți în U.T.C. (Uniunea Tineretului Comunist)
  • adulții erau primiți în P.C.R. (Partidul Comunist Român)

Consecințe

  • oamenii au devenit docili, suspicioși, lipsiți de inițiativă
  • oamenii au devenit mai ușor de manipulat și s-au adaptat mai greu la democrație și la economia de piață

www.oradeistorie.ro