Sprijină acest proiect
Dragă cititorule, Acest site este o inițiativă privată. Avem nevoie de ajutorul tău pentru a duce mai departe acest proiect. Îl poți susține prin donații, prin intermediul platformelor de mai jos. Orice ajutor este binevenit. Îți mulțumim în avans!

Conform programei școlare pentru disciplina istorie, la clasa a VIII-a întâlnim următoarele competențe:

Competențe generale Competențe specifice Competențe derivate
1. Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu 1.1. Utilizarea coordonatelor de timp şi spaţiu în rezolvarea unor situaţii-problemă
1.2 Analizarea faptelor istorice utilizând coordonate spaţio-temporale în contexte diferite
  • precizarea timpului şi a spaţiului identificate în texte la prima vedere
  • realizarea de portofolii individuale/pe echipe care să cuprindă materiale grupate pe coordonate de timp şi spaţiu, pentru rezolvarea unor situaţii-problemă
  • exerciţii de localizare pe un suport cartografic dat şi descrierea unor elemente observabile (localităţi, monumente şi locuri de comemorare, locuri de bătălii etc.)
  • completarea unor hărţi tematice însoţite de legendă utilizând simboluri şi culori
  • exerciţii de analiză comparativă a faptelor istorice din perspectivă temporală şi spaţială în contexte diferite de comunicare
  • realizarea unei investigaţii asupra unor fapte/ procese istorice, din perspective multiple selectate pe criterii cronologice şi spaţiale
  • alcătuirea unor proiecte de grup care să prezinte tema „imaginii celuilalt” în diferite perioade istorice
2. Utilizarea critică şi reflexivă a limbajului de specialitate şi a surselor istorice 2.1. Prezentarea unei teme istorice prin valorificarea informaţiilor oferite de diverse surse
2.2.Argumentarea unei opinii referitoare la un fapt istoric prin utilizarea informaţiilor provenite din diferite surse
  • realizarea de fişe de lectură după diverse surse scrise
  • elaborarea de referate care să valorifice informaţii oferite de surse diverse
  • alcătuirea unor repertorii de surse istorice pentru o anumită temă
  • realizarea unui discurs pe o temă de istorie pe baza informaţiilor oferite de surse
  • elaborarea unor eseuri tematice argumentative referitoare la un fapt istoric, prin folosirea informaţiilor din diferite surse
  • dezbateri referitoare la un fapt/proces/personaj istoric
  • exprimarea argumentată a unor opinii, puncte de vedere, convingeri referitoare la un fapt/proces/personaj istoric
3. Manifestarea comportamentului civic prin valorificarea experienţei istorice şi a diversităţii socio-culturale 3.1.Valorificarea experienţelor istorice oferite de acţiunea personalităţilor/grupurilor în contexte istorice variate
3.2. Realizarea de proiecte care promovează diversitatea socio-culturală
  • utilizarea instrumentelor de lucru/informare (exemplu: dicţionare, culegeri de documente, enciclopedii, media, memorii etc.) pentru emiterea de judecăţi de valoare asupra contribuţiei personalităţilor/grupurilor în istorie
  • realizarea de prezentări care să valorifice experienţele istorice oferite de acţiunea personalităţilor/grupurilor în contexte variate
  • realizarea unor dezbateri pe probleme sensibile şi controversate
  • realizarea de afişe tematice, benzi desenate etc. şi valorificarea conţinutului acestora prin activităţi de tip turul galeriei etc.
  • utilizarea instrumentelor de lucru/informare pentru înregistrarea referinţelor bibliografice în vederea realizării unor referate
  • realizarea de investigaţii în urma unor vizite tematice la diferite obiective de interes pentru înţelegerea diversităţii socio-culturale la nivel local, regional, naţional (lăcaşe de cult, muzee etc.)
  • realizarea de prezentări/portofolii individuale sau pe grupe care să conţină fotografii, mărturii etc. care să surprindă diversitatea socio-culturală la nivel local/regional/naţional
  • alcătuirea unor proiecte pentru dezvoltarea comunităţii locale/naţionale valorificând diversitatea etnică, religioasă, culturală
4. Folosirea autonomă şi responsabilă a instrumentelor necesare învăţării permanente 4.1. Realizarea unor investigaţii istorice prin utilizarea resurselor multimedia
4.2.Iniţierea, dezvoltarea şi aplicarea de proiecte individuale şi de grup valorificând diverse experienţe istorice
4.3. Adaptarea perspectivelor transdisciplinare în abordarea unor probleme sensibile şi controversate în istorie şi în viaţa cotidiană
  • alcătuirea unei baze de date digitale (surse, fotografii, înregistrări video şi audio) – portofoliu digital
  • realizarea planului unor investigaţii/cercetări prin constituirea unui grup de discuţii pe o reţea de socializare
  • realizarea unor reportaje despre acţiuni sau persoane contemporane cu evenimente istorice folosind resurse multimedia
  • realizarea unor fişe de lucru cu privire la activitatea de investigare a resurselor multimedia
  • elaborarea unor proiecte de istorie familială/locală valorificând resursele oferite de istoria orală
  • realizarea de activităţi cu tematică socială prin utilizarea metodelor nonformale (ex: „biblioteca vie”, „teatru-forum”, „cafeneaua publică”)
  • organizarea unor dezbateri asupra unor situaţii sensibile care implică stereotipuri şi prejudecăţi folosind surse diverse
  • elaborarea unor proiecte transdisciplinare cu privire la un eveniment/proces/personaj istoric folosind informaţii diverse
  • realizarea unui afiş/poster cu privire la respectarea drepturilor omului
  • alcătuirea unor proiecte individuale/ de grup care să prezinte tema „imaginii celuilalt”
[wpfd_single_file id=”16419″ catid=”2486″ name=”Clasa a VIII-a”]

A fost util acest articol?

Autor

Profesor de istorie la Școala Gimnazială ”Constantin Popovici” din Buhoci și la Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” din Buhuși. E-mail: profu@oradeistorie.ro.

Adaugă un comentariu

Cărți de istorie
error: Vă rugăm să respectați drepturile de autor.