ORA DE ISTORIE
Historia magistra vitae

Polis-ul – organizarea internă: Atena și Sparta. Procesul de colonizare

Întemeierea și organizarea internă a unui polis

  • secolele IX-VIII î.Hr.: grecii întemeiază orașe-stat (polis = oraș-stat)
  • componența unui polis: cetatea propriu-zisă și teritoriul agricol din jur
    • cetatea era construită în apropierea unui loc înalt, care era dedicat zeilor (acropolă)
    • centrul vieții era agora (piața publică – locul unde se țineau adunările publice)
    • polis-ul era independent, avea propria monedă și propriul zeu care patrona orașul
  • organizarea socială:
    • aristocrați (oamenii bogați)
    • demos (oamenii de rând – agricultori, meșteșugari, negustori etc.)
    • străini (oameni liberi care nu se bucurau de drepturi)
    • sclavii (oameni lipsiți de libertate personală)
    • aristocrații și demos-ul aveau cetățenie, cu excepția femeilor
    • cetățenii se bucurau de drepturi depline

Atena și Sparta

Atena

  • a fost întemeiată de ionieni în regiunea Attica
  • protectoarea cetății este Atena (zeița înțelepciunii)
  • a atins apogeul în vremea lui Pericle (secolul V î.Hr. – secolul de aur)
  • formă de conducere: democrație (poporul deține puterea)
  • conducători: Dracon, Solon, Clistene, Pericle
  • funcțiile de conducere erau acordate anual, prin tragere la sorți
  • instituții politice: Adunarea Poporului (Ecclesia), Tribunalul Suprem (Areopag)
  • organizarea socială
    • eupatrizi (oameni bogați)
    • demos (oameni liberi, dar care aveau drepturi cetățenești)
    • meteci (oameni liberi, fără cetățenie)
    • sclavi
  • educație
    • copiii atenieni începeau școala la vârsta de 7 ani
    • ei învățau să scrie, să citească, studiau aritmetica și muzica
    • tinerii atenieni începeau pregătirea militară la vârsta de 18 ani
    • educația ateniană punea accent pe cunoaștere

Sparta

  • a fost întemeiată de dorieni în regiunea Laconia (sudul Peninsulei Peloponez)
  • a fost organizată după constituția lui Lycurg
  • formă de conducere: oligarhie (era condusă de 2 regi)
  • conducători: Leonidas, Pausanias
  • Sparta era condusă de doi regi, care erau comandanți ai armatei
  • instituții politice: Adunarea Poporului (Apella), Sfatul bătrânilor (Gerusia)
  • organizarea socială
    • spartani (se bucurau de drepturi depline)
    • perieci (oameni liberi, dar fără drepturi)
    • hiloți (oameni care proveneau din populația cucerită și erau lipsiți de libertate și de drepturi)
  • educație
    • copiii spartani își începeau educația la vârsta de 7 ani
    • ei învățau să lupte, să scrie și să citească
    • educația spartană consta în antrenamente militare
    • principalul obiectiv al educației spartane era de a crea un luptător disciplinat și loial statului spartan

Întemeierea coloniilor grecești. Procesul de colonizare

  • coloniile sunt orașe-stat întemeiate de grecii plecați din Elada (Grecia)
  • coloniile au contribuit la răspândirea civilizației grecești în Europa
  • orașele din care proveneau întemeietorii coloniilor se numesc metropole
  • coloniile erau independente de metropolă

www.oradeistorie.ro