ORA DE ISTORIE
Historia magistra vitae

Teme și subiecte grad didactic II – istorie, didactică și pedagogie

Istorie – conținuturi tematice

  • Istoria României
    • Preistorie și Antichitate
      • Evoluții politice
        • Structuri politice la daci și geți. Relațiile dacilor și geților cu lumea greacă și romană
        • Dacia romană
        • Regiunile nord-dunărene și lumea romano-bizantină în sec. IV-VII
      • Istoria civilizației
        • Evoluția modurilor de viață în preistorie pe teritoriul României: neolitizarea; civilizația bronzului
        • Religia la geți și daci
        • Etnogeneza românească și moștenirea antichității
      • Surse istorice fundamentale
        • Herodot, Istorii, IV
        • Cassius Dio, Istoria romană, LXVII-LXVIII, LXXI
    • Evul mediu
      • Evoluții politice
        • Formarea statelor medievale: Țara Românească, Moldova, Transilvania
        • Politica internă și externă a voievozilor români în sec. XIV-XVII
        • Epoca fanariotă: reformismul fanariot; statutul internațional al Țărilor române în sec. XVIII și la începutul sec. XIX
      • Istoria civilizației
        • Moștenirea bizantină și cultura medievală în Țările române
        • Renașterea și umanismul în Țările române
        • Arhitectura civilă și religioasă în Țările române (sec. XIII-XVIII)
        • Transilvania ca spațiu de interferențe culturale
      • Surse istorice fundamentale
        • Miron Costin, De neamul moldovenilor
        • Dimitrie Cantemir, Descrierea Moldovei
        • Approbatae Constitutiones – 1653 (B. Murgescu, Istoria României în texte, p. 98-99)
    • Epoca modernă
      • Evoluții politice
        • Evoluția statutului Țărilor române în prima jumătate a sec. al XIX-lea
        • Relațiile internaționale ale României la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea; factori de decizie, mecanisme de participare. Războiul de independență și războaiele balcanice în context european
      • Istoria civilizației
        • Iluminismul și romantismul în lumea românească: contribuțiile Școlii Ardelene, literatura și viața culturală în prima jumătate a secolului al XIX-lea în Țările Române
        • Curente de gândire în cultura română în a doua jumătate a sec. XIX și la începutul sec. XX
      • Surse istorice fundamentale
        • Supplex Libellus Valachorum (1791)
        • Constituția din 1866
        • Titu Maiorescu, În contra direcției de azi în cultura română
    • Istoria contemporană
      • Evoluții politice
        • Formarea statului național român. Recunoașterea internațională
        • Viața politică și regimurile politice între 1918-1989
        • România în relațiile internaționale: 1914-1989
        • România după 1989: evoluții politice interne și politica externă
      • Istoria civilizației
        • Curente de gândire și curente artistice în perioada interbelică
        • Societate și viață cotidiană în România comunistă
        • Cultură și dominație ideologică în România comunistă
      • Surse istorice fundamentale
        • Constituția din 1923
        • Mihail Sebastian, Jurnal, București, 1994
        • Marin Preda, Cel mai iubit dintre pământeni
  • Istorie universală
    • Preistorie și Antichitate
      • Evoluții politice
        • Structuri sociale și de putere în preistorie
        • Formarea statului în Orientul antic: statul în Mesopotamia; Egiptul faraonic; China antică; statele siro-feniciene, Israelul
        • Polisul grec: formare și evoluție în epoca arhaică și clasică. Marea colonizare greacă
        • Etapele statului roman: Republica; Principatul; Imperiul târziu; Expansiunea romană
      • Istoria civilizației
        • Viața spirituală și forme de manifestare artistică în preistorie
        • Scrierea în societățile orientale antice. Principale opere literare în Mesopotamia, Egipt, India, China și Canaan
        • Arta, educația și filozofia în Grecia clasică și în lumea elenistică
        • Istoriografia și literatura romană
        • Apariția, sursele și difuzarea creștinismului
      • Surse istorice fundamentale
        • Codul lui Hammurapi (Al. Negoiță, Gândirea siro-babiloniană în texte, Ed. Științifică, 1975)
        • Tucidide, Războiul peloponesiac, Cărțile I-II
        • Ammianus Marcelinus, Istoria Romană, Cartea a XXII-a
    • Evul mediu
      • Evoluții politice
        • Evoluția politică a Imperiului Bizantin (sec. V-XV)
        • Evoluția politică a Occidentului în sec. V-XVI: formarea noilor state, ideea imperială, centralizarea statală
        • Imperiul Otoman și Europa
      • Istoria civilizației
        • Civilizația arabă între Asia și Europa
        • Literatura și artele în evul mediu. Principalele opere și stiluri artistice și arhtiectonice
        • Structura societății și familia în Evul mediu occidental
        • Orașul medieval
        • Cultura Renașterii
      • Surse istorice fundamentale
        • Tezele supremației papale – Grigore al VII-lea, Dictatus Papae (B. Murgescu, Istoria lumii în texte, București, 1999, p. 107)
        • Niccolò Machiavelli, Principele (București, 1994)
    • Epoca modernă
      • Evoluții politice
        • Absolutismul monarhic
        • Revoluțiile moderne: revoluția engleză; Războiul de Independență al Coloniilor americane; Revoluția Franceză; Revoluțiile de la 1848
        • Expansiunea europeană în lume în secolele XVII-XIX
        • Ideea națională și formarea statelor-națiune în sec. al XIX-lea
        • Relațiile internaționale în sec. XIX și la începutul sec. al XX-lea
      • Istoria civilizației
        • Iluminismul: concepții, reprezentanți, influență politică, socială și culturală
        • Evoluția științelor și raționalismul
        • Revoluția industrială
        • Evoluția stilurilor de viață în secolele XVII-XIX: mediul rural, orașele, influența Occidentului asupra Orientului, influența Orientului asupra Occidentului
      • Surse istorice fundamentale
        • Constituția americană
        • Declarația drepturilor omului și cetățeanului
        • Actul de constituire a Sfintei Alianțe (B. Murgescu, Istoria lumii în texte, București, 1999, p. 201)
    • Istoria contemporană
      • Evoluții politice
        • Război și pace în sec. XX: cele două războaie mondiale, tratatele de pace, relațiile internaționale și războiul rece, războaiele locale după 1945
        • Democrație și dictatură în sec. XX: regimuri democratice în epoca interbelică, evoluția democrațiilor occidentale în epoca postbelică; regimurile fasciste, regimurile comuniste interbelice și postbelice; ideologia și practicile politice ale regimurilor totalitare în sec. XX
        • Problemele globale în a doua jumătate a secolului XX: criza ecologică, criza resurselor, problema terorismului politic
      • Istoria civilizației
        • Curente literare și artistice în secolul XX
        • Revoluția științelor și a tehnologiilor și efectele sale sociale
        • Societatea informațională în sec. XX: educația, comunicațiile și mass-media
      • Surse istorice fundamentale
        • Carta ONU
        • Tratatul de la Roma (1956)
        • Tratatul de la Maastricht
Didactica istoriei – conținuturi tematice

  • „Istoriile în școală”: domenții de conținut, abordarea cronologică, abordarea tematică, istorie națională și istorie universală, abordarea problemelor sensibile și controversate
  • Opțiuni recente în domeniul obiectivelor, competențelor, valorilor și atitudinilor
  • Puncte tari și puncte slabe ale programelor de istorie
  • Relația programă-manual; manualul ca sursă și resursă în predarea-învățarea istoriei
  • Relația dintre programele de istorie și programe din aceeași arie curriculară sau din arii diferite
  • Principii promovate de Consiliul Europei: comunicare interculturală, cetățenie democratică, învățare pe tot parcursul vieții, coeziune socială
  • Proiecte europene ce vizează studiul istoriei
  • Metode și strategii centrate pe studiul surselor
  • Comunicare și istorie: metode și strategii bazate pe comunicarea orală, scrisă și vizuală
  • Jocul, investigația și studiul de caz
  • Metode, tehnici și procedee care antrenează învățarea activă, diferențierea învățării și învățarea prin cooperare
  • Strategii de învățare la istorie
  • Noile tehnologii de informare și comunicare
  • „istoriile din afara școlii”: familia, comunitatea, călătoria și contactul cu „celălalt”, muzeul, filmul (documentar și artistic), mass-media
  • Rolul metodelor active în procesul de predare-învățare-evaluare. Exemplificări; limite și avantaje ale metodelor active
  • Etape în analiza surselor istorice
  • Sursele de istorie orală
  • Modalități de realizare a unor activități complexe de comunicare orală și scrisă: dezbaterea și studiul de caz
  • CDȘ și activitățile extracurriculare la istorie
  • Avantajele și limitele metodelor tradiționale și alternative de evaluare
  • Avantajele și limitele unor instrumente de evaluare (chestionare, grile de evaluare a comunicării orale sau scrise, teste de evaluare sumativă etc.)
  • Relația predare-învățare-evaluare: modelul „evaluării pentru învățare” aplicat la istorie
  • Folosirea diversificată a formelor, metodelor și instrumentelor de evaluare tradiționale și complementare”
  • Structura probelor de evaluare propuse pentru examenele naționale
  • Rolul itemilor din structura probelor în evaluarea competențelor specifice disciplinei
  • Competența de autoevaluare
Pedagogie – conținuturi tematice

  • Educația, învățământul și societatea cunoașterii în sec. XXI: context, tendințe, reforme. Documente și strategii UE și CE (Lisabona, Bologna, Copenhaga, Berlin)
  • Managementul calității în educație. Domenii, criterii, standarde și mecanisme de asigurare a calității procesului și sistemului de învățământ din România
  • Statutul epistemologic al pedagogiei. Normativitatea pedagogică. Educația: forme (formală, nonformală, informală), domenii educaționale (educația intelectuală, morală, estetică și artistică, fizică și sportivă, tehnologică/profesională). Noile educații. Alternative educaționale (Step-by-Step, Montessori, Waldorf). Educația permanentă. Autoeducația
  • Educabilitatea: concept, factori (ereditatea, mediul, educația, omul însuși/sinele). Teorii fundamentale (ereditarismul, ambientalismul, epigenetismul piagetian). Mediile educaționale
  • Structura și dinamica personalității (temperament, caracter, aptitudini). Motivația pentru cariera didactică și managementul carierei didactice
  • Finalitățile educației: clasificare (ideal educațional, scop, obiective). Taxonomii (Bloom, Krathwohl, Harrow, D’Hainaut), proceduri de operaționalizare. Aplicații
  • Teoria și metodologia curriculum-ului: statut epistemologic, dezvoltări actuale, documente curriculare, teorii privind proiectarea și dezvoltarea curriculumului școlar. Conținuturi: concept, criterii de selecție, organizare, modalități de integrare curriculară (monodisciplinaritatea, pluridisciplinaritatea, interdisciplinaritatea, transdiciplinaritatea)
  • Procesul de învățământ – analiză conceptuală, abordări structural-sistemice funcționale și interacționale. Aplicații
  • Învățarea: delimitări conceptuale, condiții interne și externe, stiluri de învățare. Teorii ale învățării. Aplicații
  • Predarea: concept, modele, strategii, relația stiluri de predare – stiluri de învățare. Aplicații
  • Strategii didactice. Metode și tehnici moderne de învățământ (brainstorming, SINELG, Fishbowl – tehnica acvariului – Mozaicul, Controversa creativă/academică, Jocurile de spargere a gheții/Ice Breaking etc.). Forme de organizare a procesului de învățământ (frontal, grupal și individual). Instruirea asistată de calculator. Interacțiunea obiective-conținuturi-strategii în instruirea școlară. Aplicații
  • Comunicare și relații de comunicare pedagogică. Didactică: modele. Gestionarea conflictelor și prevenirea violenței în școală. Aplicații
  • Evaluarea școlară: definire, etape, funcții, forme, strategii și metode (tradiționale și complementare). Elaborarea probei de evaluare. Interacțiunea predare-învățare-evaluare: semnificații și interpretări actuale. Aplicații
  • Proiectarea, implementarea și evaluarea documentelor curriculare (plan, programă, manual, auxiliare). Aplicații
  • Succesul și insuccesul școlar: cauze și forme de manifestare. Strategii de abordare psihopedagogică a dificultăților în învățarea școlară. Programe de intervenție personalizată. Asistența psihopedagogică în școală. Aplicații
  • Managementul instituției școlare: fundamente teoretico-metodologice. Stiluri de conducere. Schimbare și dezvoltare organizațională. Descentralizarea învățământului: rol, funcții, mecanisme
  • Educația elevilor cu nevoi speciale. Creativitate, inovație și educație pentru excelență a copiilor/elevilor/tinerilor cu potențial aptitudinal ridicat. Metode de cultivare a talentelor și de stimulare a creativității. Asigurarea șanselor egale în educație. Etică și nediscriminare
  • Managementul proiectelor de cercetare în științele educației
  • Personalitatea cadrului didactic. Profesionalizarea carierei didactice: statut, roluri, competențe, standarde. Formare inițială și continuă, evaluare și autoevaluare

www.oradeistorie.ro