Fondarea Romei: istorie și legendă
- Așezarea geografică
- Locuitorii Peninsulei Italice
- Legenda Romei
Întrebări |
Răspunsuri |
Unde este situat orașul Roma? |
Roma este situată în centrul Peninsulei Italice. |
Ce locuitori a avut Peninsula Italică în antichitate? |
În antichitate, în Peninsula Italică întâlnim etrusci, latini și greci. |
Ce simbolizează statuia lupoaicei cu cei doi gemeni? |
Statuia reprezintă legenda de a întemeiere Romei, care îi are ca protagoniști pe Romulus și Remus. |
- Perioadele Romei Antice
- Societatea romană
- Apogeul Imperiului Roman
- Decăderea Imperiului Roman
Întrebări |
Răspunsuri |
Câte perioade distingem în istoria Romei antice? |
În istoria Romei antice distingem trei perioade: regatul (753 î.Hr. – 509 î.Hr.), republica (509 î.Hr. – 27 î.Hr.) și imperiul (27 î.Hr. – 476). |
Care erau categoriile sociale din Roma antică? |
În Roma antică întâlnim următoarele categorii sociale: patricieni, plebei și sclavi. |
În timpul cărui împărat a atins Imperiul Roman maxima sa întindere teritorială? |
Imperiul Roman a cunoscut apogeul în vremea împăratului Traian. |
Care au fost cauzele care au dus la decăderea Imperiului Roman? |
Imperiul Roman a decăzut în urma divizării acestuia de către împăratul Teodosius, dar și sub loviturile migratorilor. |
Armata romană
- Organizarea armatei romane
- Războaiele punice
Întrebări |
Răspunsuri |
Cum era organizată armata romană? |
Armata romană era formată din legiuni, cohorte și centurii. |
Ce state s-au confruntat în războaiele punice? |
În războaiele punice s-au confruntat Roma și Cartagina. |
Viața cotidiană în lumea romană
- Familia romană
- Virtuțile romanilor
- Educația
- Jocurile
Întrebări |
Răspunsuri |
Cine deținea autoritatea în familia romană? |
În cadrul familiei romane autoritatea îi revenea tatălui. |
Ce virtuți aveau romanii? |
Romanii aveau următoarele virtuți: modestia, onoarea, cinstea, demnitatea etc.. |
La ce vârstă începeau copiii romani școala? |
Copiii romani își începeau educația la vârsta de 7 ani. |
Ce jocuri practicau copiii romani? |
Copiii romani se jucau cu mingea, alergau cu cercul, interpretau roluri ș.a.. |
Orașul și monumentele publice
- Apeductul roman
- Arcul de triumf
- Forul roman
- Termele romane
Întrebări |
Răspunsuri |
Ce este un apeduct? |
Apeductul este o construcție care folosește la transportul apei. |
Ce simbolizează arcul de triumf? |
Arcul de triumf simbolizează victoria armatei romane. |
Ce este forul roman? |
Forumul roman este piața publică, centrul comercial și politic al Romei. |
Ce sunt termele romane? |
Termele romane sunt băi publice. |
Colosseum și gladiatorii
Întrebări |
Răspunsuri |
Ce era Colosseumul? |
Colosseumul era cel mai mare amfiteatru din lumea romană. |
Cine erau gladiatorii? |
Gladiatorii erau sclavii proveniți din rândul prizonierilor de război sau a celor care au dezertat din armata romană. |
Pompei
Întrebări |
Răspunsuri |
De ce a rămas cunoscut orașul Pompei în zilele noastre? |
Pompei este cunoscut astăzi, deoarece reprezintă un muzeu în aer liber, în care sunt păstrate urmele vieții romanilor. |
Zeii romanilor. Templele
Întrebări |
Răspunsuri |
Care este rolul unui templu? |
Templul este o construcție ridicată în cinstea unei divinități. |
Enumerați câteva zeități ale romanilor. |
Dintre zeii romanilor îi putem aminti pe Jupiter, Minerva, Marte, Venus, Neptun etc.. |
Creștinismul
Întrebări |
Răspunsuri |
Cine este întemeietorul religiei creștine? |
Întemeietorul religiei creștine este Iisus Hristos. |
Care este cartea sfântă a creștinilor? |
Cartea sfântă a creștinilor este Biblia. |
Romanizarea
- Procesul de romanizare
- Factorii romanizării
- Urmări ale romanizării
Întrebări |
Răspunsuri |
Ce este romanizarea? |
Romanizarea este procesul prin care popoarele cucerite de romani preluau de la aceștia obiceiurile, tradițiile, limba latină, religia etc.. |
Care sunt factorii romanizării? |
Factorii romanizării sunt: administrația, coloniștii, armata, limba latină, religia. |
Ce urmări a avut procesul de romanizare? |
Procesul de romanizare a contribuit la apariția unor noi popoare și a unor noi limbi. |