Conform programei școlare pentru disciplina Istoria evreilor. Holocaustul, la clasa a XI-a întâlnim următoarele competențe:
Competențe generale |
Competențe specifice |
Competențe derivate |
1. Utilizarea critică și reflexivă a surselor istorice pentru argumentarea unor demersuri și alegeri, în acord cu valorile societății democratice.
|
1.1. Sistematizarea informațiilor din diferite tipuri de surse în vederea stabilirii credibilității și a validității opiniilor.
1.2. Analiza comparativă a evenimentelor / proceselor / fenomenelor care au generat Holocaustul.
1.3. Exprimarea opiniilor referitoare la impactul evenimentelor / proceselor / fenomenelor istorice asupra societății, prin prisma multiperspectivității și a diversității culturale
|
- stabilirea tipului de informație subiectivă / obiectivă oferită de surse istorice și mass-media
- exerciții de clasificare a informațiilor din diverse surse, în funcție de un criteriu dat: antisemitism, discriminare, violență, stereotipuri culturale
- realizarea unor investigații având ca tematică varietatea surselor utilizate pentru combaterea antisemitismului, a diverselor forme de discriminare folosind muzica, arta, literatura, filmul, rețele de socializare, presă, interviuri, memorii etc.
- exerciții de comparare a faptelor istorice din perspectivă temporală și spațială în contexte diferite de comunicare
- realizarea de organizatoare grafice care să evidențieze asemănările și deosebirile referitoare la evoluția și caracteristicile antisemitismului
- exerciții de recunoaștere a perspectivelor multiple referitoare la antisemitism, genocid, Holocaust, minorități, crime împotriva umanității
- redactarea și susținerea unui discurs referitor la combaterea antisemitismului în baza informațiilor oferite de surse diferite
- identificarea argumentelor din diferite surse pentru formularea unor judecăți proprii privind evoluția antisemitismului în istorie
- realizarea unor eseuri despre cauzele și consecințele negării unor date, acțiuni, fapte despre antisemitism, Holocaust și crime împotriva umanității
|
2. Asumarea propriei identități culturale și determinarea modalităților prin care interculturalitatea contribuie la promovarea acceptării celuilalt și a respectării drepturilor omului.
|
2.1. Aprecierea valențelor dialogului intercultural în exprimarea trăsăturilor propriei identități culturale.
2.2. Manifestarea unui comportament deschis față de diversitatea culturală.
2.3. Demonstrarea unui comportament care valorizează interculturalitatea ca trăsătură a comunității locale.
2.4. Analiza critică a consecințelor stereotipurilor, prejudecăților, rasismului, antisemitismului și a altor forme de discriminare.
|
- realizarea de investigații privind povești de viață ale evreilor din comunitatea locală / națională / internațională, înaintea Holocaustului, în timpul acestuia și după Holocaust
- realizarea de proiecte de grup referitoare la dialogul intercultural dintre cultura iudaică, română și culturile aparținând altor minorități existente pe teritoriul României
- exerciții de identificare a contribuțiilor membrilor comunităților evreiești la dezvoltarea economică și culturală
- realizarea de activități dedicate sărbătorilor naționale și religioase, tradițiilor și obiceiurilor evreilor
- redactarea unor articole sau scurte prezentări destinate postării pe rețelele sociale, având ca temă comunicarea interculturală înainte de Holocaust și după acesta, utilizând termeni specifici domeniului: identitate culturală, diversitate culturală, patrimoniu cultural / moștenire culturală, societate interculturală, societate multiculturală
- întocmirea unui cod de conduită interculturală la nivelul comunității
- întocmirea unui portofoliu despre meserii tradiționale ale evreilor, elemente de viață cotidiană, jocuri specifice copilăriei, dansuri tradiționale
- organizarea unor expoziții de fotografii ilustrând monumente istorice, tradiții și obiceiuri ale evreilor raportate la comunitatea în care trăiesc
- realizarea unor proiecte de punere în valoare a locurilor memoriei comunităților evreiești
- exerciții de identificare în surse a cauzelor care au generat stereotipuri, prejudecăți, antisemitismul și alte forme de discriminare a evreilor
- organizarea unor dezbateri având ca temă impactul prejudecăților și al stereotipurilor asupra calității vieții oamenilor
- jocuri de rol: interpretarea rolului unor membri dintr-o comunitate multiculturală în vederea recunoașterii și promovării interculturalității
|
3. Implicarea responsabilă și creativă în diverse contexte de viață prin respectarea convențiilor de comunicare.
|
3.1. Asumarea de roluri ce implică empatie și respectarea demnității umane.
3.2. Raportarea critică la experiențele trecutului pentru promovarea unui comportament democratic.
|
- identificarea unor probleme din comunitate care pot genera conflicte sau situații de excludere / marginalizare a unor grupuri sau indivizi
- inițierea unor proiecte valorificând experiențele istorice din Holocaust pentru încurajarea coeziunii sociale și a nonviolenței
- realizarea de activități în comunitate pentru a marca evenimente legate de istoria evreilor și Holocaust, implicând metode nonformale (de exemplu: sociodrama, biblioteca vie etc.)
- inițierea și organizarea unui grup de discuții, blog, pagină web în care să promoveze exemple de bună practică în combaterea antisemitismului și a diverselor forme de discriminare
- realizarea unui e-book și audiobook cu conținuturi precum „Povestea unei personalități”, „Drepți între popoare”, supraviețuitori ai Holocaustului, oameni de cultură evrei etc.
- întocmirea unei baze de date referitoare la organizațiile și instituțiile din trecut și din prezent care s-au implicat activ în combaterea antisemitismului și a oricărei forme de discriminare sau genocid
|
Link: descarcă.