Întemeierea și organizarea internă a unui polis

  • secolele IX-VIII î.Hr.: grecii întemeiază orașe-stat (polis = oraș-stat)
  • componența unui polis: cetatea propriu-zisă și teritoriul agricol din jur
    • cetatea era construită în apropierea unui loc înalt, care era dedicat zeilor (acropolă)
    • centrul vieții era agora (piața publică – locul unde se țineau adunările publice)
    • polis-ul era independent, avea propria monedă și propriul zeu care patrona orașul
  • organizarea socială:
    • aristocrați (oamenii bogați)
    • demos (oamenii de rând – agricultori, meșteșugari, negustori etc.)
    • străini (oameni liberi care nu se bucurau de drepturi)
    • sclavii (oameni lipsiți de libertate personală)
    • aristocrații și demos-ul aveau cetățenie, cu excepția femeilor
    • cetățenii se bucurau de drepturi depline

Atena și Sparta

Atena

  • a fost întemeiată de ionieni în regiunea Attica
  • protectoarea cetății este Atena (zeița înțelepciunii)
  • a atins apogeul în vremea lui Pericle (secolul V î.Hr. – secolul de aur)
  • formă de conducere: democrație (poporul deține puterea)
  • conducători: Dracon, Solon, Clistene, Pericle
  • funcțiile de conducere erau acordate anual, prin tragere la sorți
  • instituții politice: Adunarea Poporului (Ecclesia), Tribunalul Suprem (Areopag)
  • organizarea socială
    • eupatrizi (oameni bogați)
    • demos (oameni liberi, dar care aveau drepturi cetățenești)
    • meteci (oameni liberi, fără cetățenie)
    • sclavi
  • educație
    • copiii atenieni începeau școala la vârsta de 7 ani
    • ei învățau să scrie, să citească, studiau aritmetica și muzica
    • tinerii atenieni începeau pregătirea militară la vârsta de 18 ani
    • educația ateniană punea accent pe cunoaștere

Sparta

  • a fost întemeiată de dorieni în regiunea Laconia (sudul Peninsulei Peloponez)
  • a fost organizată după constituția lui Lycurg
  • formă de conducere: oligarhie (era condusă de 2 regi)
  • conducători: Leonidas, Pausanias
  • Sparta era condusă de doi regi, care erau comandanți ai armatei
  • instituții politice: Adunarea Poporului (Apella), Sfatul bătrânilor (Gerusia)
  • organizarea socială
    • spartani (se bucurau de drepturi depline)
    • perieci (oameni liberi, dar fără drepturi)
    • hiloți (oameni care proveneau din populația cucerită și erau lipsiți de libertate și de drepturi)
  • educație
    • copiii spartani își începeau educația la vârsta de 7 ani
    • ei învățau să lupte, să scrie și să citească
    • educația spartană consta în antrenamente militare
    • principalul obiectiv al educației spartane era de a crea un luptător disciplinat și loial statului spartan

Întemeierea coloniilor grecești. Procesul de colonizare

  • coloniile sunt orașe-stat întemeiate de grecii plecați din Elada (Grecia)
  • coloniile au contribuit la răspândirea civilizației grecești în Europa
  • orașele din care proveneau întemeietorii coloniilor se numesc metropole
  • coloniile erau independente de metropolă

Distribuie:

Autor: Data: 4 ianuarie 2022
Opinia ta contează Feedback-urile pozitive ne stimulează, iar cele negative ne ajută să ne îmbunătățim activitatea.
Te rugăm să ne lași un feedback.
Lasă un feedback

Susține-ne

Buy Me a Coffee Patreon Paypal
Articolul anterior
Adevăr și legendă: legendele Olimpului; războiul troian
Următorul articol
Histria, Tomis și Callatis

1 comentariu

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii. Adresa de mail nu va fi publicată.
Prin postarea acestui comentariu declari că ai citit și ești de acord cu termenele și condițiile acestui site.

CLUBUL DE ISTORIE
Trimitem periodic un e-mail cu cele mai noi articole celor 734 de membri. Abonează-te și tu!
error: Vă rugăm să respectați drepturile de autor.