Reconstrucția economică

  • a fost principală problemă cu care s-au confruntat statele abia ieșite din al Doilea Război Mondial
  • obiective:
    • revenirea la producția de bunuri
    • relansarea comerțului
    • consolidarea monedelor naționale
    • stoparea creșterii prețurilor
    • eforturi de achitare a datoriilor sau a despăgubirilor de război

Modele economice

  • modelul economic capitalist
    • se punea accent pe competitivitate
    • oamenii erau încurajați să aibă afacere
    • proprietatea privată era pilonul acestui sistem economic
    • prețurile erau stabilite în funcție de cerere și ofertă
    • productivitatea era mare
    • nivelul de trai era ridicat
  • modelul economic comunist
    • a fost impus de URSS statelor din Europa de Est
    • întreaga viață economică trebuia să fie pusă sub controlul statului
    • nu exista inițiativă particulară
    • economia era centralizată
    • proprietatea era comună
    • agricultura și industria erau proprietatea statului
    • statul stabilea ce să se producă, în ce cantități și la ce preț
    • nu exista șomaj, deoarece statul oferea locuri de muncă tuturor cetățenilor săi
    • productivitatea era mică
    • nivelul de trai era scăzut

Evoluții economice

  • 1948-1951: SUA au sprijinit refacerea statelor europene afectate de război prin lansarea planului Marshall
    • planul Marshall poartă numele secretarului de stat american, generalul George Marshall
    • prin planul Marshall, SUA au oferit un ajutor economic nerambursabil în valoare de aproximativ 13 miliarde de dolari pentru 17 state europene
    • prin acest plan, SUA au urmărit să stopeze expansiunea comunismului
    • ajutorul a fost oferit și statelor comuniste, însă acestea le-au refuzat la presiunile Moscovei
  • 1949: ca răspuns la planul Marshall, URSS a creat Consiliul de Ajutor Economic Reciproc (CAER)
    • CAER avea sediul la Moscova
    • prin CAER au fost organizate economiile comuniste după modelul sovietic
    • CAER promova comerțul și cooperarea economic între statele comuniste
    • prin CAER, economiile statelor comuniste erau subordonate intereselor URSS-ului
  • în a doua jumătate a secolului al XX-lea, economia mondială s-a dezvoltat rapid
    • au fost înregistrate progrese în industria computerelor, robotica industrială și industria automobilistică
    • progresul tehnic a influențat expansiunea serviciilor
    • s-au înregistrat progrese și în agricultură, practicându-se la scară largă o agricultură intensivă
    • a crescut interdependența dintre economiile statelor lumii (globalizarea economică) -> au apărut companiile multinaționale
    • evoluțiile economice au fost întrerupte de crizele petrolului din anii 1973-1974 și 1978-1979

Viața cotidiană

  • în timpul războiului, populația civilă era supusă unui regim de austeritate
    • erau confiscate sau raționalizate unele bunuri (combustibil, lemn, haine) sau alimente (carne, zahăr, pâine)
    • măsurile au fost necesare pentru a putea aloca mai multe resurse armatei
  • noile schimbări teritoriale au avut ca efect plecarea locuitorilor de origine etnică în țările de baștină (exemplu: germanii din Polonia și Cehoslovacia au plecat în cele două state germane)
  • după terminarea conflictului s-a făcut trecerea de la economia de război la economia de pace
    • fabricile au trecut de la producția de tancuri, obuze și mitraliere la producția de televizoare, mașini și bunuri de larg consum
    • treptat, țările au trecut de la etapa de reconstrucție la cea de stabilitate, creștere sau prosperitate
    • a apărut societatea de consum
    • a avut loc o creștere semnificativă a populației (”Baby Boom”)
  • în țările comuniste au fost îngrădite drepturile și libertățile omului, viața acestuia fiind marcată de controlul statului

Distribuiți:

Autor:
Opinia dvs. contează Feedbackurile pozitive ne stimulează, iar cele negative ne ajută să ne îmbunătățim activitatea.
Vă rugăm să ne lăsați un feedback.
Vreau să ofer un feedback

Căutăm colaboratori

Rezultatele obținute de-a lungul timpului și numeroasele feedbackuri pozitive ne motivează să continuăm ceea ce facem.
Ne-am propus un obiectiv îndrăzneț - crearea tuturor lecțiilor de istorie, inclusiv cele dedicate minorităților naționale.
Căutăm profesori familiarizați cu mediul digital, care doresc să realizeze resurse educaționale deschise.
Contactați-ne
Articolul anterior
Conferința de pace
Următorul articol
Declarația Universală a Drepturilor Omului

    Adăugați un comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii. Adresa de mail nu va fi publicată.
    Prin postarea acestui comentariu declarați că ați citit și sunteți de acord cu termenele și condițiile acestui site.

    Clubul de istorie
    Trimitem periodic un e-mail cu cele mai noi articole celor 2498 de membri. Alăturați-vă și dvs. clubului de istorie!