Familia

  • familia a reprezentat baza societății romane
  • familiile sărace trăiau în clădiri cu mai multe etaje, numite insula
  • familiile bogate trăiau în case mari și luxoase, numite domus
  • locuințele erau simple, fiind construite în jurul unei curți interioare numite atrium
  • tatăl (pater familias) avea autoritate deplină asupra membrilor familiei: avea dreptul să recunoască sau nu pe copii ca fiind ai lui, organiza ceremoniile religioase și judeca faptele membrilor familiei, se ocupa de administrarea averilor
  • mama se ocupa de îngrijirea gospodăriei și de creșterea copiilor
  • femeile nu aveau drepturi egale cu bărbații, însă puteau participa la întrunirile de familie, la spectacole, la jocurile publice
  • destinul unei fete era decis de părinții acesteia, care-i alegeau soțul

Virtuțile romane

  • buna creștere
  • demnitatea
  • cinstea
  • fidelitatea
  • hărnicia
  • respectul
  • modestia
  • respectul față de familie și față de zei

Educația

  • școlile erau mixte, însă fetele învățau doar până la 12 ani
  • copiii erau educați acasă până la vârsta de 7 ani
  • de la 7 ani, copiii învățau să scrie, să citească și să socotească
  • copiii care proveneau din familii sărace erau trimiși la școlile populare
  • copiii care proveneau din familii bogate învățau cu un pedagog
  • de la 12 ani, copiii studiau autorii latini și elemente de gramatică, limba greacă, istoria și geografia
  • de la 12 ani, fetele erau învățate de mame cum să se ocupe de gospodărie
  • pe la 15-16 ani, copiii care proveneau din familii bogate studiau retorica (arta de a vorbi frumos în public)
  • la 17 ani, tânărul era înscris pe listele cetățenilor și primea toga virila (toga bărbătească), primind dreptul de a se căsători, de a vota și de a face serviciul militar

Jocurile

  • erau realizate din lemn sau din diferite materiale textile
  • jocuri practicate de copii: alergarea cu cercul, aruncarea mingii, imitarea oamenilor mari („de-a soldații”, „de-a senatorii”), „de-a baba oarba”, „de-a v-ați ascunselea”, lupta cu săbii de lemn etc.
  • jocuri practicate de adulți: cel de zaruri, cele din arenă
Bibliografie
  • Alberto Angela, O zi în Roma Antică, Traducere de Emanuel Botezatu, Editura Corint, București, 2016
  • DK, Enciclopedia cunoașterii. Istorie, Traducere de Irina Pandelaș, Editura Litera, București, 2020
  • Romulus Gidro, Aurelia Gidro, Roma Antică. O istorie pentru toți, Editura Neverland, București, 2018

Distribuiți:

Autor:
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Dorim să ne cunoaștem mai bine publicul. Ne puteți spune în care dintre categoriile de mai jos vă încadrați?
Puteți alege o singură variantă.
Doriți să vă alăturați clubului de istorie și să primiți periodic un e-mail cu ultimele articole?
Opinia dvs. contează Feedbackurile pozitive ne stimulează, iar cele negative ne ajută să ne îmbunătățim activitatea.
Vă rugăm să ne lăsați un feedback despre această platformă.
Scrieți un feedback

Aveți un material didactic și doriți să-l urcați pe platformă?

Pentru a fi validat, materialul dvs. trebuie să conțină text, imagini (însoțite de sursa lor), prezentări video (opțional) și recomandări bibliografice. Încărcați un material didactic
Articolul anterior
Statul roman: războaie și expansiune teritorială; decăderea
Următorul articol
Orașul și monumentele publice (forul, apeductele, termele etc.)

    Adăugați un comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii. Adresa de mail nu va fi publicată.
    Prin postarea acestui comentariu declarați că ați citit și sunteți de acord cu termenele și condițiile acestui site.

    Clubul de istorie
    Trimitem periodic un e-mail cu cele mai noi articole celor 4070 de membri. Alăturați-vă și dvs. clubului de istorie!