Stimați profesori de istorie,
Vă prezentăm manualul Editurii SIGMA – Istoria evreilor. Holocaustul – pentru clasele a XI-a / a XII-a, care a fost declarat câștigător la licitația din acest an, în urma evaluării experților din cadrul Ministerului Educației. Manualul a fost avizat de Ministerul Educației prin OM 4031/21.03.2024.
Autori: Cosmin-Ionuț Florea, Viorica Stan și Dragoș Lucian Țigău
Iată zece motive pentru a alege manualul Editurii SIGMA:
1. Un conținut accesibil pentru toate categoriile de elevi, indiferent de forma de învățământ.
2. Sistematizarea optimă a conținuturilor prevăzute în programa școlară.
3. Un discurs echilibrat și obiectiv asupra unor aspecte esențiale din istoria națională și universală.
4. Surse istorice credibile și originale care, prin varietatea lor, ilustrează edificator conținuturile programei.
5. Lecțiile de istorie sunt însoțite de rubrici precum Dicționar, Cronologie, Știați că?, Sinteză.
6. Fișa profesorului pentru fiecare unitate de învățare (șase la număr), care sintetizează conținuturile programei, oferă conceptele-cheie și, mai ales, indică valorile democratice indispensabile pentru formarea unei conștiințe civice și a unui spirit tolerant.
7. Chestionare de unitate, care contribuie la optimizarea demersului didactic. Prin completarea lor, elevii își exprimă așteptările și curiozitățile legate de această disciplină. De asemenea, ei pot să-și prezinte experiențele de învățare acumulate în timp.
8. Recomandări de lectură, invitații de film, propuneri de vizite tematice care asigură baza, dar și rezultatele unor proiecte de cercetare.
9. În versiunea digitală aveți la dispoziție 86 de aplicații sub formă statică, audio-video și interactivă. Ele completează, nuanțează și exemplifică informațiile manualului disponibil pe hârtie.
10. Promovarea memoriei democratice, a toleranței și valorilor mileniului III.
Profesorii pot găsi în cadrul manualului argumente pentru o abordare interdisciplinară care combină și completează educația despre Holocaust și educația pentru drepturile omului.
Cu siguranță, elevii ce vor studia acest manual vor deveni mai educați, mai informați, mai toleranți.
Puteți consulta manualul digital la adresa: https://manual.editurasigma.ro/2024-istoria-evreilor-xi-xii/.
Manualul poate fi comandat aici.
Prezentarea manualului Istoria evreilor. Holocaustul
Lecții din manual
Materiale didactice
Titlu | Link |
---|---|
Basarabia și Transnistria între anii 1941-1944 | |
Despre evrei și iudaism | |
Evreii în Țările Române în secolele XIV-XIX |
Date despre autori
- Cosmin-Ionuț Florea este profesor de istorie la Școala Gimnazială „Constantin Popovici” din Buhoci și la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” din Buhuși, județul Bacău. A obținut gradul didactic II în anul 2022. În vara anului 2021 a fondat platforma educațională ORA DE ISTORIE. A realizat lecții de istorie pentru Biblioteca Școlară Virtuală (EDULIB) creată de Ministerul Educației. Susține digitalizarea sistemului educațional românesc.
- Viorica Stan este profesoară de istorie la Colegiul Economic „Viilor” din București. Este licențiată în Teologie-Istorie și are un master în Antropologie și Istorie europeană. A urmat un program academic de formare la Institutul de Iudaistică și Istorie Evreiască „Dr. Moshe-Carmilly” din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Are gradul didactic I, obținut în 2010. A publicat volumul Relația stat-biserică în R.P.R. (1947-1965). Repere antropologico-religioase în sistemul politic totalitar (2020), precum și numeroase articole și studii de specialitate.
- Dragoș Lucian Țigău este profesor de istorie la Colegiul Economic „Nicolae Kretzulescu” din București. A obținut gradul didactic I în anul 2004. A devenit doctor în istorie în 2015. Este coautor de manuale școlare de istorie (1999–2006). Preocupările sale se concretizează în numeroase studii referitoare la elitele academice și nobiliare din Evul Mediu și din perioada modernității.
Ce spun referenții științifici
Prof.univ.dr.hab. Arthur Viorel Tuluș, decan al Facultății de Istorie, Filosofie și Teologie din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați:
Parcurgând fiecare lecție în parte, am sesizat o perspectivă clară asupra conținuturilor propuse și preocuparea evidentă a autorilor de prezentare holistică a informației. Manualul oferă astfel o imagine clară asupra cursului general al istoriei evreilor și asupra fenomenului antisemitismului și Holocaustului european, nefiind ignorată nici istoria locală, a unor comunități evreiești, inclusiv din România, elevii fiind îndrumați spre descoperirea și aprecierea alterității.
Resursele consultate, care au stat la baza realizării manualului, sunt cele recomandate, disponibile, între altele, prin Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” și Centrul pentru Studiul Evreilor din România „Wilhelm Filderman”. Între textele incluse, am remarcat inclusiv utilizarea Raportului final al Comisiei Internaționale pentru Studierea Holocaustului în România (Iași, Polirom, 2004).
Valentin Băluțoiu, profesor, grad didactic I, la Colegiul Național „Carol I” din Craiova:
Prin conținuturile cuprinse și maniera interactivă de prezentare a acestora, manualul oferă o imagine clară a unor episoade marcante, dar și dramatice, din istoria evreilor, reușind să împletească în mod echilibrat cele două componente printr-o narațiune fluentă și coerentă care va sprijini elevii în demersul acestora de a-și însuși elementele privind istoria evreilor și tragedia Holocaustului.
Totodată, raportat la noua generație de elevi, pentru care aspectul vizual are o importanță deosebită, imaginile joacă un rol esențial în construcția manualului, autorii reușind să îmbine cu succes atât imagini de epocă, care redau diverse etape sau episoade istorice, cât și ilustrații moderne care surprind viața contemporană a evreilor sau evenimente istorice recente, această simbioză făcând manualul atractiv pentru elevi și plăcut de parcurs. Se remarcă utilizarea frecventă a surselor istorice primare, nealterate de prelucrările succesive.
Nu în ultimul rând, referitor la design-ul manualului, culorile și simbolurile alese, chenarele și casetele cu informații sau cerințe, precum și întreaga aranjare a paginilor, contribuie în mod semnificativ la buna organizare a materialului și, implicit, la o facilă utilizare de către elevi și profesori.