Schița lecției
Manipulare și propagandă
- 1948: a fost declanșată prima „revoluție culturală”, având la bază modelul stalinist -> s-a urmărit introducerea ideologiei comuniste și suprimarea valorilor culturale naționale
- aprilie 1964: „Declarația PMR” -> a fost declanșată a doua revoluție culturală -> se urmărea revenirea la valorile naționale
- tipuri de propagandă: serbări, manifestări artistice, spectacole omagiale, literatură dedicată lui Nicolae Ceaușescu, programe de televiziune cenzurate
- căi de difuzare a propagandei: școală, presă, televiziune
- s-a creat un adevărat mit în jurul soților Ceaușescu
- li s-au falsificat biografiile
- a fost falsificată istoria națională pentru a arăta că Nicolae Ceaușescu era descendentul marilor conducători ai românilor
- Nicolae Ceaușescu, din postura de conducător al partidului, era exemplul viu de „om nou”
- Elena Ceaușescu, din postura de soție a conducătorului partidului”, devenea modelul ideal pentru orice femeie
- conform propagandei, ea era „academician, doctor, inginer, savant de renume mondial”, deși terminase doar patru clase
Omul nou
- reprezenta idealul ideologiei comuniste
- trăsături: comunist devotat, harnic, muncitor, disciplinat, supus
- omul nou trebuia să-i urască pe moșieri, burghezi și chiaburi
- omul nou trebuia să nu aibă sentimente religioase
- la grădiniță, copiii deveneau „șoimi ai patriei”
- la școală, elevii deveneau pionieri
- tinerii erau primiți în U.T.C. (Uniunea Tineretului Comunist)
- adulții erau primiți în P.C.R. (Partidul Comunist Român)
Consecințe
- oamenii au devenit docili, suspicioși, lipsiți de inițiativă
- oamenii au devenit mai ușor de manipulat și s-au adaptat mai greu la democrație și la economia de piață