Conform programei școlare pentru disciplina istorie, la clasa a V-a întâlnim următoarele competențe:
Competențe generale |
Competențe specifice |
Competențe derivate |
1. Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu. |
- 1.1. Ordonarea pe criterii cronologice a faptelor/proceselor istorice.
- 1.2. Identificarea diferenţelor temporale dintre evenimente şi procese istorice.
- 1.3. Localizarea în timp şi în spaţiu a faptelor şi/sau a proceselor istorice.
|
- plasarea unor evenimente/procese istorice pe axa cronologică
- realizarea unor frize cronologice
- utilizarea unităţilor folosite în măsurarea timpului
- asocierea reperelor cronologice cu evenimente şi procese istorice
- recunoaşterea şi/sau precizarea unor relaţii cronologice în sursele istorice prezentate
- utilizarea reperelor cronologice în descrierea faptelor/proceselor istorice
- exerciţii de lectură a hărţilor istorice
- plasarea pe hartă a unor evenimente şi procese istorice
- completarea pe hartă a unor informaţii
|
2. Utilizarea critică şi reflexivă a limbajului de specialitate şi a surselor istorice. |
- 2.1. Folosirea termenilor de specialitate în descrierea unui eveniment/proces istoric.
- 2.2. Relatarea unui eveniment/proces istoric, utilizând informaţii din surse istorice.
- 2.3. Stabilirea de asemănări şi deosebiri referitoare la evenimente/procese istorice, pe baza unor surse diferite.
|
- identificarea termenilor istorici în texte diferite
- elaborarea unor enunţuri simple/ texte utilizând termeni istorici
- completarea unor texte lacunare folosind termenii adecvaţi dintr-o listă dată
- identificarea informaţiilor oferite de surse cu privire la un fapt istoric
- descrierea unor surse referitoare la un fapt istoric, pe baza unui plan dat
- alcătuirea planului descrierii unui eveniment/ proces/ personaj istoric
- descrierea unor surse istorice în vederea stabilirii asemănărilor şi deosebirilor pe baza unui plan dat
- compararea informaţiilor provenite din surse istorice diferite
- realizarea unor texte despre fapte/procese/personaje istorice, pe baza unor surse diferite, subliniind asemănările şi deosebirile
|
3. Manifestarea comportamentului civic prin valorificarea experienţei istorice şi a diversităţii socio-culturale. |
- 3.1. Asumarea de roluri în grupuri de lucru.
- 3.2. Descrierea rolului unor personalităţi în desfăşurarea evenimentelor istorice.
|
- utilizarea unor roluri specifice în activitatea de grup
- realizarea unor sarcini de lucru (documentare, redactare, prezentare etc.) în timpul participării la proiecte prin valorificarea experienţei istorice pozitive
- folosirea jocului de rol pentru însuşirea valorilor şi comportamentelor cetăţeniei democratice
- alcătuirea de biografii ale personalităţilor istorice studiate
- identificarea rolului unor personalităţi istorice, analizând surse diferite
- realizarea de produse finale (texte, imagini) despre personalităţile istorice şi valorile asumate de-a lungul timpului
|
4. Folosirea autonomă şi responsabilă a instrumentelor necesare învăţării permanente. |
- 4.1. Folosirea unor tehnici de învăţare în rezolvarea sarcinilor de lucru.
- 4.2. Utilizarea resurselor multimedia în scopul învăţării.
|
- construirea de rebusuri pe o temă istorică utilizând mesaje vizuale
- alcătuirea planului unui proiect
- selectarea obiectelor necesare realizării unei expoziţii tematice
- relatarea vizitei la un muzeu, bibliotecă, expoziţie pornind de la un plan dat
- extragerea mesajelor dintr-o sursă istorică
- accesarea informaţiilor oferite de Internet
- rezolvarea unor sarcini de lucru utilizând prezentări multimedia
- realizarea de prezentări, grafice, tabele, pentru sistematizarea cunoştinţelor învăţate folosind resurse multimedia
|
Link: descarcă.