Conform programei școlare pentru disciplina istorie, la clasa a VI-a întâlnim următoarele competențe:
Competențe generale |
Competențe specifice |
Competențe derivate |
1. Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu |
- 1.1. Localizarea în spaţiu a lumii cunoscute în diferite perioade istorice
- 1.2. Utilizarea coordonatelor temporale referitoare la faptele şi procesele istorice
|
- examinarea spaţiilor istorice pe baza hărţilor
- compararea „lumii cunoscute” în diferite perioade istorice
- localizarea pe harta mută a spaţiilor istorice pe măsura extinderii ariei de cunoaştere
- alcătuirea unor axe cronologice pe diverse domenii (social, cultural, economic, politic etc.)
- stabilirea unor reprezentări ale timpului în diferite epoci istorice
- redactarea de texte cu informaţii oferite de surse
|
2. Utilizarea critică şi reflexivă a limbajului de specialitate şi a surselor istorice |
- 2.1. Utilizarea adecvată a termenilor istorici/limbajului de specialitate în prezentarea unui fapt/proces istoric
- 2.2. Utilizarea gândirii critice în analiza surselor de informare
- 2.3. Identificarea elementelor de cauzalitate prezente în surse variate
|
- alcătuirea unui glosar de termeni specifici
- folosirea termenilor istorici cunoscuţi în situaţii noi de comunicare
- realizarea unor texte folosind adecvat termenii istorici
- analiza surselor scrise sau vizuale pe baza unor cerinţe
- alcătuirea unor fişe de personaj istoric pe baza unor surse diverse
- compararea surselor istorice oficiale cu cele neoficiale
- stabilirea elementelor de cauzalitate într-o sursă istorică
- descoperirea cauzelor unui eveniment prin analiza contextului istoric
- recunoaşterea cauzelor unor evenimente istorice asemănătoare sau diferite
|
3. Manifestarea comportamentului civic prin valorificarea experienţei istorice şi a diversităţii socio-culturale |
- 3.1. Utilizarea dialogului intercultural
- 3.2. Asumarea cooperării în grupuri de învăţare
- 3.3. Descrierea consecinţelor deciziei şi acţiunii umane
|
- identificarea consecinţelor interacţiunii culturale în evoluţia comunităţilor umane
- analiza unor evenimente istorice prin utilizarea surselor care oferă perspective multiple
- identificarea valorilor comune ale religiilor pe baza surselor
- realizarea unui produs care ilustrează contribuţia diferitelor civilizaţii la dezvoltarea patrimoniului cultural comun
- îndeplinirea unor sarcini/roluri diferite în cadrul grupului de lucru
- alcătuirea unor jurnale cu impresii, sentimente şi rezultate ale activităţii personale/de echipă
- realizarea de produse care să fie rezultatul dialogului şi negocierii în cadrul unei echipe de lucru
- alcătuirea unui portofoliu care prezintă urmările unui eveniment/ act decizional pentru evoluţia unor comunităţi umane
- completarea unor organizatori grafici, care să cuprindă decizii şi consecințe ale acţiunii umane pe baza resurselor multimedia
- exerciţii de descriere a consecinţelor acţiunii umane din spaţii şi perioade istorice folosind surse variate
|
4. Folosirea autonomă şi responsabilă a instrumentelor necesare învăţării permanente |
- 4.1. Utilizarea informaţiilor cu ajutorul resurselor multimedia
- 4.2. Asumarea critică a unui set de valori recunoscute social
|
- alcătuirea unor liste cu site-uri de Internet pentru temele istorice studiate
- alcătuirea unor postere/afişe cu informaţii selectate din surse Internet
- realizarea unor prezentări pe o temă istorică utilizând mijloace digitale
- identificarea ideilor şi valorilor umane într-o operă literară, artistică, istorică
- compararea ideilor şi valorilor umane analizând două surse
- alcătuirea unor liste personale a valorilor umane cu motivarea alegerii
|
Link: descarcă.