Conform programei școlare pentru disciplina istorie, la clasa a IX-a întâlnim următoarele competențe:
Competențe generale | Competențe specifice |
---|---|
1. Utilizarea vocabularului şi a informaţiei în comunicarea orală sau scrisă |
1.1. Folosirea limbajului adecvat în cadrul unei prezentări orale sau scrise 1.2. Evidenţierea relaţiei cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice 1.3. Formularea de opinii şi argumente referitoare la un subiect istoric |
2. Dezvoltarea comportamentului civic prin exersarea deprinderilor sociale |
2.1. Recunoaşterea unui context economic, social, politic, cultural, istoric 2.2. Extragerea informaţiei esenţiale dintr-un mesaj 2.3. Recunoaşterea perspectivelor multiple asupra faptelor şi proceselor istorice utilizând surse istorice diverse 2.4. Exprimarea acordului / dezacordului în raport cu un context social 2.5. Analiza critică a acţiunii personalităţilor şi grupurilor umane in diverse contexte 2.6. Utilizarea cunoştinţelor şi resurselor individuale în realizarea de investigaţii, de proiecte personale şi de grup |
3. Formarea imaginii pozitive despre sine şi despre ceilalţi |
3.1. Recunoaşterea asemănărilor şi diferenţelor dintre sine şi celălalt, dintre persoane, dintre grupuri 3.2. Utilizarea dialogului intercultural 3.3. Autoevaluarea raportată la valorile grupului |
4. Sensibilizarea faţă de valorile estetice ale culturii |
4.1. Exprimarea unei opinii faţă de o operă culturală în cadrul unei dezbateri 4.2. Aprecierea valorilor trecutului prin raportarea la actualitate |
5. Utilizarea surselor istorice a metodelor şi tehnicilor adecvate istoriei pentru rezolvarea de probleme |
5.1. Înţelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise, vizuale şi de istorie orală 5.2. Construirea de afirmaţii pe baza surselor istorice şi formularea de concluzii 5.3 Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale şi spaţiale relative la un subiect istoric 5.4. Realizarea de analize comparative referitoare la spaţii şi perioade istorice 5.5.Construirea de sinteze tematice 5.6. Investigarea unui fapt istoric |
Notă: Competenţele specifice marcate cu bold reprezintă curriculum diferenţiat. Conţinuturile se studiază în ordine cronologică.