Conform programei școlare pentru disciplina istorie, la clasa a V-a întâlnim următoarele competențe:

Competențe generale Competențe specifice Competențe derivate
1. Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu.
  • 1.1. Ordonarea pe criterii cronologice a faptelor/proceselor istorice.
  • 1.2. Identificarea diferenţelor temporale dintre evenimente şi procese istorice.
  • 1.3. Localizarea în timp şi în spaţiu a faptelor şi/sau a proceselor istorice.
  • plasarea unor evenimente/procese istorice pe axa cronologică
  • realizarea unor frize cronologice
  • utilizarea unităţilor folosite în măsurarea timpului
  • asocierea reperelor cronologice cu evenimente şi procese istorice
  • recunoaşterea şi/sau precizarea unor relaţii cronologice în sursele istorice prezentate
  • utilizarea reperelor cronologice în descrierea faptelor/proceselor istorice
  • exerciţii de lectură a hărţilor istorice
  • plasarea pe hartă a unor evenimente şi procese istorice
  • completarea pe hartă a unor informaţii
2. Utilizarea critică şi reflexivă a limbajului de specialitate şi a surselor istorice.
  • 2.1. Folosirea termenilor de specialitate în descrierea unui eveniment/proces istoric.
  • 2.2. Relatarea unui eveniment/proces istoric, utilizând informaţii din surse istorice.
  • 2.3. Stabilirea de asemănări şi deosebiri referitoare la evenimente/procese istorice, pe baza unor surse diferite.
  • identificarea termenilor istorici în texte diferite
  • elaborarea unor enunţuri simple/ texte utilizând termeni istorici
  • completarea unor texte lacunare folosind termenii adecvaţi dintr-o listă dată
  • identificarea informaţiilor oferite de surse cu privire la un fapt istoric
  • descrierea unor surse referitoare la un fapt istoric, pe baza unui plan dat
  • alcătuirea planului descrierii unui eveniment/ proces/ personaj istoric
  • descrierea unor surse istorice în vederea stabilirii asemănărilor şi deosebirilor pe baza unui plan dat
  • compararea informaţiilor provenite din surse istorice diferite
  • realizarea unor texte despre fapte/procese/personaje istorice, pe baza unor surse diferite, subliniind asemănările şi deosebirile
3. Manifestarea comportamentului civic prin valorificarea experienţei istorice şi a diversităţii socio-culturale.
  • 3.1. Asumarea de roluri în grupuri de lucru.
  • 3.2. Descrierea rolului unor personalităţi în desfăşurarea evenimentelor istorice.
  • utilizarea unor roluri specifice în activitatea de grup
  • realizarea unor sarcini de lucru (documentare, redactare, prezentare etc.) în timpul participării la proiecte prin valorificarea experienţei istorice pozitive
  • folosirea jocului de rol pentru însuşirea valorilor şi comportamentelor cetăţeniei democratice
  • alcătuirea de biografii ale personalităţilor istorice studiate
  • identificarea rolului unor personalităţi istorice, analizând surse diferite
  • realizarea de produse finale (texte, imagini) despre personalităţile istorice şi valorile asumate de-a lungul timpului
4. Folosirea autonomă şi responsabilă a instrumentelor necesare învăţării permanente.
  • 4.1. Folosirea unor tehnici de învăţare în rezolvarea sarcinilor de lucru.
  • 4.2. Utilizarea resurselor multimedia în scopul învăţării.
  • construirea de rebusuri pe o temă istorică utilizând mesaje vizuale
  • alcătuirea planului unui proiect
  • selectarea obiectelor necesare realizării unei expoziţii tematice
  • relatarea vizitei la un muzeu, bibliotecă, expoziţie pornind de la un plan dat
  • extragerea mesajelor dintr-o sursă istorică
  • accesarea informaţiilor oferite de Internet
  • rezolvarea unor sarcini de lucru utilizând prezentări multimedia
  • realizarea de prezentări, grafice, tabele, pentru sistematizarea cunoştinţelor învăţate folosind resurse multimedia

Link: https://oradeistorie.ro/wp-content/uploads/planificare-calendaristica-clasa-a-v-a-disciplina-istorie-an-scolar-2022-2023.pdf

A fost util acest articol?

Lasă un comentariu

Împreună putem face lucruri mai frumoase

error: Vă rugăm să respectați drepturile de autor.