Conform programei școlare pentru disciplina istorie, la clasa a VII-a întâlnim următoarele competențe:

Competențe generale Competențe specifice Competențe derivate
1. Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu
  • 1.1. Utilizarea coordonatelor de timp şi spaţiu în prezentarea faptelor şi proceselor istorice
  • 1.2. Compararea faptelor/proceselor istorice din perspectivă temporală şi spaţială
  • prezentarea evoluţiei unui anumit spaţiu istoric în diverse situaţii de comunicare
  • realizarea de tabele cronologice pentru a fi utilizate în prezentări tematice
  • folosirea informaţiilor oferite de hărţi în examinarea/interpretarea unor evenimente şi procese istorice
  • recunoaşterea modificărilor unui spaţiu istoric în diferite perioade de timp
  • localizarea spaţiilor pe harta mută în diferite contexte istorice
  • compararea dinamicii teritoriale a unor state raportată la diferite evenimente istorice
2. Utilizarea critică şi reflexivă a limbajului de specialitate şi a surselor istorice
  • 2.1. Folosirea surselor istorice în vederea descoperirii elementelor de continuitate şi schimbare în procesele istorice
  • 2.2. Explorarea surselor istorice prin utilizarea instrumentelor specifice gândirii critice
  • identificarea elementelor de continuitate în procese istorice asemănătoare pe baza surselor la prima vedere
  • recunoaşterea elementelor de schimbare în evoluţia unor comunităţi umane pe baza surselor istorice
  • compararea informaţiilor provenite din surse istorice diferite, în vederea stabilirii unor asemănări şi a unor deosebiri
  • realizarea unor interviuri din care să rezulte evoluţia unor aspecte de viaţă cotidiană
  • interpretarea critică a informaţiilor oferite de surse istorice
  • dezbaterea unor cazuri reale care implică prejudecăţi şi stereotipii
  • rezolvarea în echipă a unor situaţii-problemă pe baza surselor
  • prezentarea relaţiilor de cauzalitate în evoluţia evenimentelor/proceselor istorice
3. Manifestarea comportamentului civic prin valorificarea experienţei istorice şi a diversităţii socio-culturale
  • 3.1. Determinarea relaţiilor dintre personalităţile şi grupurile umane în desfăşurarea faptelor istorice
  • 3.2. Prezentarea unor elemente de continuitate şi schimbare în evoluţia sistemului de valori
  • realizarea unor proiecte de grup sau individuale despre relaţia dintre personalităţi şi grupurile umane
  • elaborarea de afişe tematice: democraţie, toleranţă, cooperare, Holocaust, Gulag etc.
  • realizarea unor dezbateri care să promoveze valorile şi principiile democratice
  • realizarea unor investigaţii din care să rezulte aspecte de viaţă cotidiană
  • elaborarea unor jurnale care valorizează experienţa participării la activităţi legate de trecutul unui spaţiu istoric/al unei comunităţi umane: excursii tematice, vizite, comemorări, aniversări etc.
  • realizarea de prezentări/proiecte care să promoveze anumite valori în funcţie de realităţile locale
  • alcătuirea unor proiecte pentru protejarea valorilor culturale din comunitate
4. Folosirea autonomă şi responsabilă a instrumentelor necesare învăţării permanente
  • 4.1. Realizarea unor proiecte individuale sau de grup prin utilizarea resurselor multimedia
  • 4.2. Aplicarea unor tehnici de muncă intelectuală care valorizează cooperarea, disciplina şi perseverenţa
  • 4.3. Folosirea perspectivelor multiple şi a capacităţilor de analiză critică pentru luarea deciziilor pe bază de argumente şi dovezi pertinente
  • realizarea unor dezbateri pornind de la vizionarea unor filme relevante pentru o tematică abordată
  • folosirea motoarelor de căutare pentru a realiza un portofoliu de imagini, filme, fotografii, referitoare la teme specifice istoriei recente
  • construirea unor mesaje publice pe o temă dată folosind resurse multimedia
  • realizarea unor studii de caz plecând de la informaţiile oferite de multimedia
  • realizarea în echipă a unei prezentări cu mijloace digitale pe o temă dată
  • elaborarea de eseuri şi texte folosind termeni specifici, resurse diferite
  • utilizarea tehnologiilor de informare şi comunicare pentru obţinerea surselor necesare rezolvării unei situaţii-problemă
  • stabilirea de sarcini care favorizează învăţarea prin cooperare
  • construirea şi folosirea de argumente plecând de la surse în analiza unui fapt/proces/personaj istoric
  • realizarea unor dezbateri asupra unor situaţii-problemă folosind informaţii din surse care prezintă puncte de vedere diferite
  • alcătuirea unui eseu pe baza unui plan de idei

Link: https://oradeistorie.ro/wp-content/uploads/planificare-calendaristica-clasa-a-vii-a-disciplina-istorie-an-scolar-2022-2023.pdf

A fost util acest articol?

Lasă un comentariu

Împreună putem face lucruri mai frumoase

error: Vă rugăm să respectați drepturile de autor.