Conform programei școlare pentru disciplina istorie, la clasa a VII-a întâlnim următoarele competențe:
Competențe generale |
Competențe specifice |
Competențe derivate |
1. Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu |
- 1.1. Utilizarea coordonatelor de timp şi spaţiu în prezentarea faptelor şi proceselor istorice
- 1.2. Compararea faptelor/proceselor istorice din perspectivă temporală şi spaţială
|
- prezentarea evoluţiei unui anumit spaţiu istoric în diverse situaţii de comunicare
- realizarea de tabele cronologice pentru a fi utilizate în prezentări tematice
- folosirea informaţiilor oferite de hărţi în examinarea/interpretarea unor evenimente şi procese istorice
- recunoaşterea modificărilor unui spaţiu istoric în diferite perioade de timp
- localizarea spaţiilor pe harta mută în diferite contexte istorice
- compararea dinamicii teritoriale a unor state raportată la diferite evenimente istorice
|
2. Utilizarea critică şi reflexivă a limbajului de specialitate şi a surselor istorice |
- 2.1. Folosirea surselor istorice în vederea descoperirii elementelor de continuitate şi schimbare în procesele istorice
- 2.2. Explorarea surselor istorice prin utilizarea instrumentelor specifice gândirii critice
|
- identificarea elementelor de continuitate în procese istorice asemănătoare pe baza surselor la prima vedere
- recunoaşterea elementelor de schimbare în evoluţia unor comunităţi umane pe baza surselor istorice
- compararea informaţiilor provenite din surse istorice diferite, în vederea stabilirii unor asemănări şi a unor deosebiri
- realizarea unor interviuri din care să rezulte evoluţia unor aspecte de viaţă cotidiană
- interpretarea critică a informaţiilor oferite de surse istorice
- dezbaterea unor cazuri reale care implică prejudecăţi şi stereotipii
- rezolvarea în echipă a unor situaţii-problemă pe baza surselor
- prezentarea relaţiilor de cauzalitate în evoluţia evenimentelor/proceselor istorice
|
3. Manifestarea comportamentului civic prin valorificarea experienţei istorice şi a diversităţii socio-culturale |
- 3.1. Determinarea relaţiilor dintre personalităţile şi grupurile umane în desfăşurarea faptelor istorice
- 3.2. Prezentarea unor elemente de continuitate şi schimbare în evoluţia sistemului de valori
|
- realizarea unor proiecte de grup sau individuale despre relaţia dintre personalităţi şi grupurile umane
- elaborarea de afişe tematice: democraţie, toleranţă, cooperare, Holocaust, Gulag etc.
- realizarea unor dezbateri care să promoveze valorile şi principiile democratice
- realizarea unor investigaţii din care să rezulte aspecte de viaţă cotidiană
- elaborarea unor jurnale care valorizează experienţa participării la activităţi legate de trecutul unui spaţiu istoric/al unei comunităţi umane: excursii tematice, vizite, comemorări, aniversări etc.
- realizarea de prezentări/proiecte care să promoveze anumite valori în funcţie de realităţile locale
- alcătuirea unor proiecte pentru protejarea valorilor culturale din comunitate
|
4. Folosirea autonomă şi responsabilă a instrumentelor necesare învăţării permanente |
- 4.1. Realizarea unor proiecte individuale sau de grup prin utilizarea resurselor multimedia
- 4.2. Aplicarea unor tehnici de muncă intelectuală care valorizează cooperarea, disciplina şi perseverenţa
- 4.3. Folosirea perspectivelor multiple şi a capacităţilor de analiză critică pentru luarea deciziilor pe bază de argumente şi dovezi pertinente
|
- realizarea unor dezbateri pornind de la vizionarea unor filme relevante pentru o tematică abordată
- folosirea motoarelor de căutare pentru a realiza un portofoliu de imagini, filme, fotografii, referitoare la teme specifice istoriei recente
- construirea unor mesaje publice pe o temă dată folosind resurse multimedia
- realizarea unor studii de caz plecând de la informaţiile oferite de multimedia
- realizarea în echipă a unei prezentări cu mijloace digitale pe o temă dată
- elaborarea de eseuri şi texte folosind termeni specifici, resurse diferite
- utilizarea tehnologiilor de informare şi comunicare pentru obţinerea surselor necesare rezolvării unei situaţii-problemă
- stabilirea de sarcini care favorizează învăţarea prin cooperare
- construirea şi folosirea de argumente plecând de la surse în analiza unui fapt/proces/personaj istoric
- realizarea unor dezbateri asupra unor situaţii-problemă folosind informaţii din surse care prezintă puncte de vedere diferite
- alcătuirea unui eseu pe baza unui plan de idei
|
Link: https://oradeistorie.ro/wp-content/uploads/planificare-calendaristica-clasa-a-vii-a-disciplina-istorie-an-scolar-2022-2023.pdf
Sunt de acord